A jednak się da…
Taki, dość tajemniczy tytuł nosiła kolejna już sesja naukowa, odbywająca się 27 marca 2014 roku w I LO im. W. Nałkowskiego w Wołominie. Tym razem organizatorzy postanowili przybliżyć trudne, ale ciekawe zagadnienia z dziedziny matematyki i informatyki. Uczniowie oraz zaproszeni goście mieli okazję wysłuchać trzech mini wykładów.
Profesor Uniwersytetu Warszawskiego – Marek Kordos – w swoim wystąpieniu w bardzo przystępny sposób przedstawił fragment historii matematyki dotyczący rozwiązywania równań algebraicznych. Jak się okazuje równania pierwszego stopnia potrafili już rozwiązywać Sumerowie, 5 tysięcy lat temu. Starożytni Grecy sprawnie rozwiązywali już równania drugiego stopnia, systematyzując niezależne dotąd twierdzenia w jeden spójny system. Tysiąc lat później Arabowie równania drugiego stopnia rozwiązywali geometrycznie. A ok. 1510 roku Włoch Scipione del Ferro, wykorzystując arabskie osiągnięcia znalazł ogólne rozwiązanie równania sześciennego. W efekcie w 1540 roku Włoscy matematycy opracowali metodę rozwiązań wszystkich typów równań stopnia czwartego. Prezentacja prof. Kordosa do pobrania poniżej.
Kolejnym prelegentem był dr Tomasz Kazana, który wprowadził słuchaczy w arkana Kryptografii klucza publicznego. Doktor wyjaśnił główne pojęcia związane z kryptologią, która współcześnie jest związana z wieloma dziedzinami, m.in. matematyką, informatyką, teorią informacji, inżynierią czy bezpieczeństwem komputerowym. Słuchaczy zainteresowały informacje o początkach kryptologii – szyfr Juliusza Cezara, szyfr zastępowy (permutacyjny), podstawowe informacje o maszynie szyfrującej Enigma – w ten sposób zostali wprowadzeni w tajniki szyfrów tradycyjnych opartych na tzw. tajnym kluczu. Następnie prelegent przedstawił niektóre możliwości łamania kodów i współczesne metody szyfrowania oparte na tzw. kluczu publicznym.
Na zakończenie wystąpił dr Wojciech Czerwiński, który zaciekawił obecnych na sesji słynną Teorią gier. Doktor przybliżył zebranym jej historię i twórców. Wywodzi się ona
z badania gier hazardowych, a zastosowanie znajduje w wielu dziedzinach nauki, np.
w: ekonomii, biologii, socjologii czy informatyce. Badacze zajmujący się teorią gier i jej zastosowaniami często wyróżniani są Nagrodą Nobla.
Doktor Czerwiński w praktyczny sposób, angażując uczniów, objaśnił m.in. grę zwaną Dylematem więźnia.
Organizatorami sesji były nauczycielki matematyki I LO – wicedyrektor Iwona Kazana, Alicja Kryśkiewicz, Ewa Bielec i Małgorzata Rząsa oraz nauczyciel informatyki – Przemysław Pawłowski.
Sesję poprowadzili uczniowie klas drugich: Linda Kłosowska i Konrad Kowalczyk.
A jednak się da…:
zaciekawić matematyką,
w ciekawy i przystępny sposób o niej opowiadać,
pokazać obecność matematyki w życiu codziennym.