25 października 2024 roku w I Liceum Ogólnokształcącym w Wołominie odbyła się konferencja „Wołomińskie Inspiracje Edukacyjno-Metodyczne” (WIEM). Wydarzenie skupiło się na jednym z najważniejszych aspektów współczesnej edukacji językowej: roli emocji w nauczaniu języków obcych.
W programie konferencji znalazły się wystąpienia ekspertów z dziedziny psychologii i metodyki językowej.
Szczególne zainteresowanie wzbudziło wystąpienie dr. Czesława Kińskiego i dr. Jacka Łaguna z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, zatytułowane „Redukować negatywne czy promować pozytywne?”. Prelegenci przedstawili wyniki swoich badań nad emocjami towarzyszącymi uczniom podczas nauki języków obcych, koncentrując się na wpływie relacji nauczyciel–uczeń na emocje takie jak zadowolenie i lęk językowy. Zgodnie z założeniami psychologii pozytywnej, badacze wskazali, że promowanie pozytywnych emocji i odpowiednich postaw nauczycieli może znacząco wpływać na motywację i efektywność uczenia się. Wystąpienie dostarczyło nauczycielom praktycznych wskazówek, jak budować przyjazne środowisko edukacyjne, które sprzyja lepszemu przyswajaniu wiedzy i poprawie dobrostanu psychicznego uczniów.
Następnie mgr Marcin Stanowski, nauczyciel I LO im. Wacławna Nałkowskiego i członek Stowarzyszenia Nauczycieli Języka Angielskiego IATEFL Poland, który zaprezentował technikę systematycznej desensytyzacji lęku przed mówieniem. Prezentacja dostarczyła praktycznych metod wspierania uczniów w radzeniu sobie z lękiem przed publicznymi wystąpieniami.
Konferencję zamknęła prof. Alicja Gałązka z Uniwersytetu Śląskiego, przedstawiając wykład „Plecak obfitości emocjonalnej nastolatka”. Prof. Gałązka podkreśliła znaczenie zrozumienia stanów emocjonalnych młodzieży w klasie i wskazała narzędzia, które mogą pomóc nauczycielom w zarządzaniu trudnymi sytuacjami wychowawczymi.
Konferencja WIEM 2024 okazała się doskonałą okazją do wymiany doświadczeń, zdobycia nowej wiedzy oraz zrozumienia, jak istotną rolę w procesie edukacyjnym odgrywają emocje.